Zarządzanie kryzysowe stanowi zespół przedsięwzięć organizacyjnych, logistycznych i finansowych, których celem jest zapobieganie powstawaniu sytuacji kryzysowych, zapewnienie sprawności struktur decyzyjnych na wszystkich szczeblach zarządzania, ciągłej gotowości sił i środków do podjęcia działań, sprawnego reagowania oraz likwidacji skutków zaistniałej sytuacji.
Na terenie Gminy Nowa Wieś Wielka powołany jest Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego (GZZK).
Do jego zadań należą:
• monitorowanie występujących klęsk żywiołowych i prognozowanie rozwoju sytuacji,
• realizowanie procedur i programów reagowania w czasie stanu klęski żywiołowej,
• opracowanie i aktualizowanie dokumentacji planistycznej,
• przygotowanie warunków umożliwiających koordynację pomocy humanitarnej,
• planowanie wsparcia organów kierujących działaniami,
• realizowanie polityki informacyjnej związanej ze stanem klęski żywiołowej.
Plan Reagowania Kryzysowego określa struktury i zasady organizacyjne, jednostek organizacyjnych administracji samorządowej, powiatowej zespolonej i niezespolonej, w sytuacjach kryzysowych oraz realizację zadań mających na celu złagodzenie skutków zdarzeń o dużym zasięgu lub sytuacji kryzysowej, przywrócenie i odtworzenie warunków życia ludności sprzed zdarzenia. Gmina w czerwcu 2018 r. uruchomiła bezpłatną aplikację „BLISKO” dedykowaną każdemu posiadaczowi smartfona. Za jej pomocą Mieszkańcy Gminy Nowa Wieś Wielka, którzy zainstalują ją na swych telefonach, w kilka sekund mogą dowiedzieć się o różnych wydarzeniach, ale przede wszystkim nadchodzących zagrożeniach.