Jesteś tutaj

Program budowy 100 obwodnic

12.02.2021

Zapraszamy do zapoznania się z artykułem ze strony www.samorząd.pap.pl:

Trzy podpisane umowy na budowę obwodnic oraz 43 ogłoszone przetargi, z czego 10 na realizację zadań, a 33 na dokumentację projektową – to bilans pierwszego roku „Programu budowy 100 obwodnic”. GDDKIA przedstawiła w poniedziałek, 8 lutego podsumowanie pierwszego roku realizacji rządowego „Programu budowy 100 obwodnic”. 

Jak podano w komunikacie, w realizacji są obecnie trzy obwodnice o łącznej długości 19,9 km i wartości 420 mln zł. Ponadto ogłoszone zostały już 43 postępowania przetargowe, z czego 10 to przetargi na realizację zadań o łącznej długości 87,2 km i wartości ok. 1,9 mld zł, a 33 na dokumentację dla zadań o łącznej długości około 330 km.

Ponadto na etapie przygotowania są 54 zadania o łącznej długości ok. 420 km. Jak wyjaśniła GDDKiA, oznacza to, że opracowywana jest dokumentacja lub przygotowywane są ogłoszenia przetargowe na dokumentację. Na najbardziej złożonym i wymagającym etapie przygotowania jest 87 obwodnic o łącznej długości ok. 749,4 km.

„Rok temu został ogłoszony Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. GDDKiA jako inwestor dostała zadanie do wykonania. Podpisaliśmy już pierwsze umowy na realizację oraz na przygotowanie dokumentacji, ogłaszamy również kolejne przetargi. Dużo pracy przed nami, ale efektem będzie co najmniej 830 km nowoczesnych i bezpiecznych dróg. Ponadto uwolnimy ponad 100 miejscowości od hałasu i innych uciążliwości związanych z ruchem tranzytowym” - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Realizacja
W grudniu 2020 r. GDDKiA podpisała pierwsze umowy z wykonawcami. W systemie „Projektuj i buduj” powstaną obwodnice Lipska (woj. mazowieckie) i Wąchocka (woj. świętokrzyskie), a w systemie tradycyjnym obwodnica Smolajn (woj. warmińsko-mazurskie).

W ciągu roku funkcjonowania programu, oprócz umów na realizację ww. trzech obwodnic (Lipska, Wąchocka i Smolajn), GDDKiA ogłosiła również przetargi na realizację obwodnic:
w systemie tradycyjnym:

• Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie),
• Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie),
w systemie „Projektuj i buduj”:
• Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie),
• Suchowoli i Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie),
• Grzymiszewa w ciągu DK72 (woj. wielkopolskie),
• Żodynia w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie),
• Gostynia w ciągu DK12 (woj. wielkopolskie),
• Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie),
• Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie).

Dla dwóch obwodnic, siedmiokilometrowej Strzelec Krajeńskich oraz ponadpięciokilometrowej Gryfina, wybrano najkorzystniejsze oferty na zaprojektowanie i budowę. Z kolei dla obwodnic Żodynia i Szczecinka otworzono oferty. Obecnie trwa ich analiza.

GDDKiA zapowiedziała, że do końca 2021 roku ogłosi postępowania przetargowe na realizację kolejnych obwodnic. Będą to m.in. obwodnica Dzwoli w ciągu DK74, obwodnica Strykowa w ciągu DK32 oraz obwodnica Kostrzyna nad Odrą na DK31.

Przygotowanie
Jak podano w komunikacie, w opracowaniu jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla 30 zadań o długości około 192 km.

Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 (6 km) trwa opracowywanie projektu budowlanego i projektów wykonawczych - w grudniu podpisano umowę z wykonawcą. W grudniu 2020 r. ogłoszono też przetarg na opracowanie STEŚ-R dla budowy obwodnicy Sidziny w ciągu DK46 (woj. opolskie).

W pierwszej połowie grudnia 2020 r. GDDKiA poznała oferty w przetargu na dokumentację dla czterech obwodnic w woj. kujawsko-pomorskim. Są to obwodnice Nowej Wsi Wielkiej, Strzelna, Brześcia Kujawskiego oraz Kowalewa Pomorskiego. W województwie małopolskim wybrano oferty złożone w ramach postępowania przetargowego na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla obwodnicy Makowa Podhalańskiego w ciągu DK28.

Na początku listopada 2020 r. GDDKiA poznała oferty złożone w przetargach na opracowanie Studium korytarzowego i STEŚ-R dla obwodnic Wielunia oraz Łowicza (woj. łódzkie).

W województwie śląskim podpisano umowy na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla budowy obwodnic Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78. Z kolei jesienią 2020 roku GDDKiA ogłosiła również przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej obwodnic Kruszwicy w ciągu DK62 (woj. kujawsko-pomorskie).

Dla pięciu zadań trwa opracowanie dokumentacji Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Są to obwodnice Kalisza w ciągu DK25, Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu DK15, Stargardu w ciągu DK20, Głogowa w ciągu DK12, Kaczorowa w ciągu DK3 oraz Brzezin w ciągu DK72 i Błaszek w ciągu DK12.

Obecnie trwają też prace nad opracowaniem koncepcji programowej dla obwodnicy Tarnowa w ciągu DK73 (woj. małopolskie), zaś projekt budowlany jest opracowywany dla obwodnicy Wadowic w ciągu DK28 (woj. małopolskie) i Dzwoli na DK74 (woj. lubelskie).

Dokumentacja STEŚ jest gotowa dla obwodnic: Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 i Srocka na DK12 oraz trzech na DK73: Pilzna, Jasła oraz Brzostka z Kołaczycami.

GDDKiA poinformowała, że od początku 2021 roku otworzono oferty w postępowaniach na przygotowanie dokumentacji dla siedmiu obwodnic o łącznej długości blisko 64 km:

• Szczytna w ciągu DK 53, 57 i 58 (woj. warmińsko-mazurskie),
• Pisza w ciągu DK 58 i 63 (woj. warmińsko-mazurskie),
• Olsztyna i Dywit w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie),
• Lipna w ciągu DK67 (woj. kujawsko-pomorskie),
• Sidziny w ciągu DK46 (woj. opolskie),
• Sztumu w ciągu DK55 (woj. pomorskie),
• Prudnika w ciągu DK 41 (woj. opolskie).

Ponadto wybrano najkorzystniejsze oferty na wykonanie STEŚ-R obwodnicy Milicza w ciągu DK15.

Pierwszego lutego br. podpisano z kolei umowę na dokumentację dla obwodnicy Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21.

Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu ma się zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości. Koszt realizacji „Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030” został oszacowany na blisko 28 mld zł.

mp/

Źródło: www.samorzad.pap.pl

Zestawienie ofert złożonych w przetargu nieograniczonym przez GDDKiA na budowę obwodnicy Nowej Wsi Wielkiej w ciągu drogi krajowej nr 25

 

 

 

zamknij x

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej jak je wyłączyć.